سال بعدالفهرستسال قبل

بسم الله الرحمن الرحیم

درخواست آیة الله حکیم از علمای ایران برای مهاجرت اعتراضی به عتبات بعد از واقعه فیضیه و قبل از ۱۵ خرداد

شرح حال محسن بن مهدي بن صالح بن أحمد الطباطبائي الحكيم(1306 - 1390 هـ = 1889 - 1970 م)
شرح مناظره در نجف أشرف، راجع به لزوم قیام، بین آیة الله حكیم و آیة الله خميني
اعلان جمهوري اسلامي ايران(1399 هـ = 1358 = 1979 م)
مهاجرت علماء به تهران در تابستان ۱۳۴۲(1382 هـ = 1342 ش = 1962 م)





********************
کانال روزنه فردا:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/20399
پاسخ تاریخی امام خمینی به تلگراف ناصحانه آیت‌الله سیدمحسن حکیم مبنی بر مهاجرت اعتراضی به نجف در واکنش به فاجعه فیضیه
#گزیده متن تلگراف تاریخی امام

بسمه تعالی
حضرت آیت الله حکیم- دامت برکاته و عَلت کلمتُه‌.
ما می‌دانیم با این هجرت، تغییرات و تحولات عظیمی روی خواهد داد که ما از آن بیمناکیم.

ما عجالتاً در این آتش سوزان به سر برده و با خطرهای جانی صبر نموده، از حقوق اسلام و مسلمین و از حریم قرآن و استقلال مملکت اسلام دفاع می‌کنیم؛ و تا سر حد امکان مراکز روحانیت را حفظ نموده، امر به آرامش و سکوت می‌نماییم؛ مگر آنکه دستگاه جبار راهی را بخواهد طی کند که ما را ناگزیر به مطالبی کند که به خدای تبارک و تعالی از آن پناه می‌بریم.

ما تکلیف الهی خود را ان شاء الله ادا خواهیم کرد؛ و به إحدی الْحُسْنَیَیْن نایل خواهیم شد: یا قطع دست خائنین از حریم اسلام و قرآن کریم؛ و یا جوار رحمت حق جلّ و علا: إِنِّی لَا اَرَی الموتَ إِلَّا سَعَادهً و لَا الحَیاهَ مَعَ الظَّالِمِینَ إِلَّا بَرَماً.
اینک دستگاه جبار برای اطفای نور حق به هر وسیله در کوشش است. و اللهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَو کَرِهَ الکَافِرُونَ.

متن کامل تلگراف تاریخی امام خمینی را اینجا بخوانید:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/20404
@rozaneebefarda


******************
https://eitaa.com/rozaneebefarda/20404
راهبرد حکیمانه امام
حضور شهادت‌طلبانه در میدان!

پاسخ تاریخی امام خمینی به تلگراف ناصحانه آیت‌الله سیدمحسن حکیم مبنی بر مهاجرت اعتراضی به نجف در واکنش به فاجعه فیضیه

▫️اشاره
پس از اقدامات مؤثر امام خمینی در آغاز نهضت، رژیم جنایت‌کار پهلوی در پی آن برآمد که از روحانیت زهر چشم بگیرد تا از مناسبات سیاسی حذف شود!
فاجعه #فیضیه حاصل این طراحی خصمانه بود.
بعد از این هجوم بی‌سابقه به مرکز روحانیت قم، آیت‌الله العظمی سیدمحسن حکیم _از اعاظم نجف_ در تلگرافی خطاب به مراجع و علمای مهم بلاد، خواستار #مهاجرت_اعتراضی_علما_به_نجف گردید.
رژیم شاه از این تلگراف وحشت‌زده شد و توسط مسیولان رسمی دولت، مراجع را شدیدا تهدید کرد که نسبت به این تلگراف واکنشی نشان ندهند وگرنه خانه و کاشانه و نوامیس آنان مورد تعرض واقع خواهد شد!
امام خمینی که در اقدامی حکیمانه و شجاعانه از پذیرش نمایندگان رژیم شاه خودداری کرده بود، با شنیدن این تهدید از زبان یکی از مراجع، بلافاصله پاسخ آیت‌الله العظمی حکیم را دادند.
امام با نوشتن این پاسخ، هم تهدیدهای توخالی رژیم را بی‌اثر کردند و نشان دادند که اقدامات مبارزاتی شان زیر سایه تهدید رژیم همچنان ادامه می‌یابد و در عین حال، ضمن تشکر از پیشنهاد ناصحانه آیت‌الله حکیم، راهبرد مرجعیت و روحانیت را #حضور_شهادت_طلبانه_در_میدان تعریف کردند.
خروش و خیزش سراسری ملت مبعوث شده ایران در محرم سال 1342 و #قیام_خونین_پانزده_خرداد نتیجه این حضور هوشمندانه و شجاعانه مراجع و روحانیت در دل میدان خطر و در کنار مردم متدین و غیور ایران بود.
بعد از دستگیری امام مراجع و علمای بلاد از راهبرد پیشنهادی آیت‌الله حکیم در ابراز مخالفت با رژیم استفاده کردند و با
#مهاجرت_اعتراضی_به_تهران، رژیم را در استیصال و بیچارگی قرار دادند!
بازخوانی این متن تاریخی در ایام جنگ تحمیلی اخیر و تجلی قیام سراسری ملت مبعوث شده ایران، از جهت بازخوانی ریشه‌های قیام و توجه به نقش #فرهنگ_عاشورا در #قیام_ملت_ایران بسیار حائز اهمیت است.
نباید از یاد برد که قیام امام خمینی کبیر(اعلی‌الله‌مقامه‌الشریف) امتداد و تجلی قیام سیدالشهدا علیه‌السلام است؛ چنانکه فراموش نمی‌شود که امام خامنه‌ای شهید(قدس‌الله نفسه الزکیه) برای حفظ این انقلاب عاشورایی و جهانی شدن آن، خون پاک خود را تقدیم کرد.
اینچنین است که این ملت در #عهد_خون با #ولایت‌فقیه بیش از 100 شب در خیابان‌ها بیتوته کرده‌ و فریاد الله اکبر سر می‌دهند و اعلام کرده‌اند که برای حفظ اسلام و ایران، تا پای جان
در بیعت با رهبر شجاع و شهادت‌طلب شان حضرت آیت‌الله آقاسیدمجتبی خامنه‌ای عزیز(حفظه‌الله تعالی) ایستاده‌اند.


▫️متن تلگراف امام به شرح ذیل است:

بسمه تعالی
حضرت آیت الله حکیم- دامت برکاته و عَلت کلمتُه‌

تلگراف محترم در تسلیت فاجعه عظمی‌ موجب تشکر گردید. امید است با وحدت کلمه علمای اعلام اسلام و مراجع وقت- کثّر الله امثالهم- حفظ استقلال مملکت و قطع دست اجانب را نموده، از حریم اسلام و قرآن کریم دفاع کرده، نگذاریم دست خیانت به احکام مسلّمه اسلام دراز شود.

ما می‌دانیم با هجرت مراجع و علمای اعلام- اعلَی الله کلمتَهم - مرکز بزرگ تشیع در پرتگاه هلاکت افتاده و به دامن کفر و زندقه کشیده خواهد شد، و برادران ایمانی عزیز ما در شکنجه و عذاب الیم واقع خواهند شد.

ما می‌دانیم با این هجرت، تغییرات و تحولات عظیمی روی خواهد داد که ما از آن بیمناکیم.

ما عجالتاً در این آتش سوزان به سر برده و با خطرهای جانی صبر نموده، از حقوق اسلام و مسلمین و از حریم قرآن و استقلال مملکت اسلام دفاع می‌کنیم؛ و تا سر حد امکان مراکز روحانیت را حفظ نموده، امر به آرامش و سکوت می‌نماییم؛ مگر آنکه دستگاه جبار راهی را بخواهد طی کند که ما را ناگزیر به مطالبی کند که به خدای تبارک و تعالی از آن پناه می‌بریم.

این جانب دست اخلاص خود را به سوی جمیع مسلمین، خصوصاً علمای اعلام و مراجع عظام- اطال الله بقاءَهم - دراز کرده، و از عموم طبقات برای صیانت احکام اسلام و استقلال ممالک اسلامی استمداد می‌کنم.

و اطمینان دارم با وحدت کلمه مسلمین، سیَّما علمای اعلام، صفوف اجانب و مخالفین درهم شکسته، و هیچ گاه به فکر تجاوز به ممالک اسلامی نخواهند افتاد.

ما تکلیف الهی خود را ان شاء الله ادا خواهیم کرد؛ و به إحدی الْحُسْنَیَیْن نایل خواهیم شد: یا قطع دست خائنین از حریم اسلام و قرآن کریم؛ و یا جوار رحمت حق جلّ و علا: إِنِّی لَا اَرَی الموتَ إِلَّا سَعَادهً و لَا الحَیاهَ مَعَ الظَّالِمِینَ إِلَّا بَرَماً.
اینک دستگاه جبار برای اطفای نور حق به هر وسیله در کوشش است.
و اللهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَو کَرِهَ الکَافِرُونَ.

روح الله الموسوی الخمینی‌
23فروردین 1342

🔸تصویر تلگراف آیت‌الله العظمی سیدمحسن حکیم و پاسخ امام خمینی را اینجا ببینید:
👇
https://eitaa.com/rozaneebefarda/20399
@rozaneebefarda


*******************







****************
ارسال شده توسط:
حسن خ
Sunday - 10/8/2025 - 10:10

تعلیقه کتاب محمد باقر الصدر السیرة و المسیرة فی حقائق و وثائق، ج 2، ص 39 

پس از ذکر مناظره مترجم به زبان عربی در متن:

أقول: كنت أحسب أن معنى هذه الابتسامة يقف عند الاختلاف بين الرجلين في تشخيص مدى استجابة الشارع مع  المرجعية فيما لو أقدمت على التحرك، ولكنني استوحيت لاحقا وجها لذلك من خلال كلمات السيد محمد باقر  الحكيم ، حيث يستوحي القارئ أن سبب ابتسامة السيد الحكيم بعد أن أكد له السيد الخميني أنه سيكون أول  الطائعين، هو أن السيد الحكيم كان قد أرسل في ٨ ذي القعدة ٫ ١٣٨٢هـ رسالة إلى السيد الخميني وسائر علماء  إيران بدعوهم فيها إلى السفر إلى النجف الأشرف من أجل الاجتماع واتخاذ قرار إزاء الشاه، إلا أن السيد الخميني  والعلماء لم يروا مصلحة في ذلك وامتنعوا عن السفر، على تفصيل تقدم ضمن أحداث تلك السنة، وسواء كان المحق  هو السيد الحكيم أم هم، فإن السيد الحكيم على أية حال كان قد خاض تجربة معهم، ولهذا تبسم عندما وعده السید الخمینی بالطاعة فکأن یقول: لقد سبق ان جربنا ذلک.(انظر المعنی فی مرجعیة الامام الحکیم...نظرة تحلیلیة شاملة: ۲۷۸-۲۷۹)


شرح مناظره در نجف أشرف، راجع به لزوم قیام، بین آیة الله حكیم و آیة الله خميني


****************
****************











درخواست آیة الله حکیم از علمای ایران برای مهاجرت اعتراضی به عتبات بعد از واقعه فیضیه و قبل از ۱۵ خرداد